Feiten en cijfers over YouTube (2015)

YouTube is groot. Sinds de lancering in 2005 is de site binnen tien jaar gegroeid tot een begrip. Maar hoe groot is YouTube nu werkelijk? Tijd voor wat feiten en cijfers over deze video-gigant.

Wereldwijde feiten

  • wereldwijd heeft YouTube meer dan 1 miljard gebruikers
  • deze gebruikers kijken per dag zo’n 4 miljard video’s
  • waarvan 1 miljard op een mobiel apparaat bekeken worden
  • per kijk-sessie zitten gebruikers gemiddeld 40 minuten aan het scherm gekluisterd
  • waarmee per maand grofweg 6 miljard uren gemoeid gaan
  • per minuut wordt naar schatting 300 uur aan nieuw materiaal geüpload
  • tot op heden is er 350.000 uur aan VR/360 video bekeken middels Google Cardboard
  • van gebruikers die een video advertentie geheel bekijken op YouTube is de kans 23x groter dat ze zich op het brand channel gaan abonneren
  • van gebruikers die een video advertentie wel zien maar niet geheel bekijken is de kans nog steeds 10x groter dat ze zich op het brand channel zullen abonneren
  • de meest bekeken video’s op YouTube hebben een lengte tussen de 31 en 120 seconden
  • de meest bekeken video aller tijden is PSY’s Gangnam Style, welke meer dan 2,5 miljard views heeft – en zelfs aanleiding was voor YouTube om hun telsysteem te moeten aanpassen.
  • de meest populaire dag in de week voor brand channels om een nieuwe video beschikbaar te stellen is woensdag
  • per jaar groeit het aantal kijkers voor how-to video’s met ca. 70%

Nederlandse feiten

  • Nederland telt in januari 2015 zo’n 6,8 miljoen gebruikers
  • van deze gebruikers bekijkt 1,2 dagelijks video content op YouTube, een stijging van 11% ten opzichte van het jaar daarvoor
  • 84.2% van alle Nederlandse internetters bekijkt online video’s.
  • Het is de nummer 1 website voor video content in Nederland. Uitzending Gemist van de NPO volt op de 7de plaats

Het potentiële bereik van online video marketing via YouTube is dus immens. De toestroom van nieuwe content ook. Dit vergroot alleen maar het belang om kwalitatief goede video content te plaatsen die zich onderscheiden van de andere content.

Op onze Producties pagina kun je een selectie vinden van de hoogwaardige videoproducties die wij kunnen bieden!